Bilingvní
Pojem bilingvní lze doslovně přeložit jako dvojjazyčný, tj. užívání dvou jazyků, a to mateřského a cizího.
Bilingvní vzdělávání v České republice se na základních školách realizuje na základě pokynu MŠMT k postupu při povolování výuky některých předmětů v cizím jazyce.
Bilingvní výuka vede ke zvládnutí jazyka téměř na úrovni rodilého mluvčího a zaměřuje se především na receptivní dovednosti.
Základní principy bilingvního programu:
Vzdělávací oblasti jsou vyučované v angličtině i češtině.
Rodilí mluvčí jsou kvalifikovaní pedagogové.
Děti si nepřekládají, tím jsou pak schopné v angličtině i přemýšlet, neučí se jen anglický jazyk.
Výuka probíhá na základě českého školního vzdělávacího programu a je doplněna vhodnými anglosaskými reáliemi.
Význam:
Bilingvní vzdělávání umožňuje dětem lépe se orientovat v multikulturním prostředí.
Pomocí znalosti druhého jazyka přirozeně vstřebávají kulturu, zvyky a tradice jiného národa.
Znalost více jazyků má pozitivní vliv na vývoj mozku a kognitivních schopností.