
květen 2025
- Posted by eriza
- Categories měsíční útržky
- Date 3.6.2025

V květnu jsme do běžné výuky zařadili další dva dny sebeřízeného vzdělávání pro žáky 1. až 9. ročníku pod názvem „Můj zájem, moje učení!“. Erizané si sami rozhodovali, co, kde, kdy, jak a s kým budou pracovat. Pro každý ročník byla připravena pestrá nabídka činností: testy nanečisto i naostro, práce v pracovních sešitech, aktivity s pomůckami, didaktické hry, stavebnice, turnaje v piškvorkách a lodích, práce na školní zahradě, laboratorní pokusy, šachy, čtení knih, tvořivé psaní, konverzace v angličtině a němčině, nebo návštěvy výstav a expozic.
S radostí jsme přivítali zprávu, že všichni naši deváťáci byli přijati na střední školy. V příštím školním roce se vydají na gymnázia, umělecké a odborné střední školy i lycea – v oblastech jako IT, grafika, obchod, pedagogika, zdravotnictví, hotelnictví či cestovní ruch. Velkým zážitkem byl školní zájezd do Anglie. Navštívili jsme monumentální katedrály a historické město Canterbury, projeli jsme jižní pobřeží a pocítili typické rozmary anglického počasí při pohledu na útesy. V Brightonu jsme si užili retro hry na ikonickém zábavním mole. V Londýně jsme obdivovali Buckinghamský palác, Big Ben, Trafalgar Square, Piccadilly Circus i London Eye a plavili jsme se lodí po Temži. Erizané si procvičili angličtinu i v praxi – dvoučlenné týmy oslovily 45 místních obyvatel s připravenými otázkami. Z mnoha anketních dotazování se vyvinuly dlouhé a podnětné rozhovory.
Vyjeli jsme s prvním stupněm na zážitkové týdenní učení do Krkonoš, kde nás učením provázela celotýdenní hra Ztracené ski sličné slečny Alfonsky. Uspořádali jsme tematický den Visit Japan, během kterého jsme se blíže seznámili s Japonskem – zemí vycházejícího slunce. Povídali jsme si o japonské kultuře a každodenním životě, o gejšách, samurajích i zemětřesení. Ochutnali jsme sushi, zkusili psát japonskými znaky, seznámili se s národním sportem – sumem – a učili se japonsky počítat. Posilovali jsme také sociální gramotnost – schopnost naslouchat, spolupracovat, respektovat druhé a řešit konflikty klidně a s rozumem.

Deváťáci úspěšně dokončili i své závěrečné práce, které obhajovali před školní komisí. Každý z nich si vybral vlastní téma dle zadaných kritérií. Práce zahrnovala formulaci hypotézy v teoretické části a její ověření v části praktické. Ústní prezentace jim poskytly skvělý trénink na reálné situace, srozumitelné vyjadřování a souvislý mluvený projev. Témata byla pestrá, například: Vliv Tima Burtona na svět, Geografie a historie v metalové hudbě, Kulty a sekty, Vývoj výtvarného umění ve 20. století, Historie střelných zbraní, Vývoj zemědělské techniky, Mexické kartely a drogová válka, Dějiny módy, Kynologie v ČR, Vnímání memes v závislosti na geografii a čase.
V předmětu Projekt jsme se věnovali neživé přírodě. Zabývali jsme se vznikem, složením a druhy půd. Témata jsme prohlubovali formou činnostního učení a bádání, převážně venku. Vytvářeli jsme lapbooky a modely vesmírných technologií, učili se rozlišovat vrstvy atmosféry a společně přemýšleli, kde létají rakety a družice. Pokračovali jsme v zahradnických pracích a zároveň jsme otevřeli téma živé přírody projektovou výukou v ZOO Chleby. Zde jsme interaktivně poznávali principy rovnováhy a propojení přírody s člověkem.
Těšíme se na červen!
