
říjen 2025
- Posted by eriza
- Categories měsíční útržky
- Date 7.11.2025

Podzimní atmosféru jsme si užili s prvňáky při kaštánkové výuce, při které se pomocí kaštanů učili číst, psát, řešit slovní úlohy, rozvíjeli jemnou motoriku i básnickou paměť. Na prvním stupni jsme uspořádali Jablkobraní – projekt zaměřený na pracovní činnosti, finanční gramotnost a spolupráci mezi vrstevníky. Na odpolední jablečné trhy jsme z vlastnoručně nasbíraných jablek připravili štrúdly, dezerty, saláty i křížaly, z přírodnin vytvořili podzimní truhlíky a nabídli návštěvníkům zábavné apple hrátky. Vydali jsme vlastní noviny s literární tvorbou našich erizanů. V hodinách Poznání jsme poté řešili slovní úlohy s pojmy náklady, tržba a zisk. Společným hlasováním erizané rozhodli, že výtěžek z projektu poputuje mělnickému útulku a na nové knihy a hry do školní knihovny. Zapojili jsme se do projektu Skautského institutu – Učím se tím, že to dělám, v jehož rámci budou mít erizané patronát nad mělnickou lokalitou. V Poznání jsme rozvíjeli porozumění matematickému textu a kritické myšlení pomocí metod ANOxNE, kooperativního binga či pětilístku. Matematické pojmy a představivost jsme procvičovali prostřednictvím didaktických her. V rámci společenských témat jsme poznávali principy demokracie, volby do Poslanecké sněmovny i pojmy pravice, levice a populismus. Diskutovali jsme o předvolebních kampaních a své poznatky završili rozhovorem s virtuálním prezidentem Havlem (Digihavel) o demokracii a jejích úskalích. Ve výuce IT jsme se naučili sestavit měsíční rozpočet z minimální mzdy, poznali rizika online plateb a zjistili, jak vytvořit silné a bezpečné heslo. Na prvním stupni jsme se učili kódování informací pomocí šifer a obrázků. V únikové hře jsme si zopakovali bezpečné chování na internetu. Pracovali jsme v aplikaci Canva na úpravě textů a grafiky, myšlenkové mapy jsme tvořili v aplikaci orgpad.com.
V rámci předmětu Projekt jsme navštívili interaktivní expozici v rodném domě Antonína Dvořáka. Učili jsme se o vzniku samostatného Československa a osobnosti Tomáše Garrigua Masaryka. Na školní zahradě jsme připravili záhonky k zimnímu odpočinku, zasadili jarní cibuloviny a shrabali listí. Silné stránky erizanů ve třetím ročníku jsme testovali formou počítačových her, zaměřených na aplikaci matematických postupů, efektivitu učení, asociační paměť a fluidní inteligenci – tedy vrozenou schopnost abstraktně myslet a řešit problémy. Tyto hry jsou součástí balíčku sestavený týmem z katedry psychologie Masarykovy univerzity a Centra talentované mládeže.

V předmětu Projekt na druhém stupni jsme zahájili přípravy na již tradiční Festival svobody. V přednášce „Komunisté a venkov“ - historika Lukáše Snopka z mělnického muzea – jsme se věnovali nástupu komunismu, situaci v poválečném Československu a vlivu socialismu na venkov. Do prostředí chmelových brigád jsme se přenesli s muzikálem Starci na chmelu. Všichni erizané prošli časovou osou sametové revoluce a připomněli jsme si události, které předcházely a následovaly. Četli jsme ukázky z Havlovy knihy Pižďuchové a sestavovali životabáseň, pro pochopení satiry na byrokracii a absurditu rozhodování. Zhlédli jsme první díl série NepřemoŽENY, který představuje příběhy žen vzdorujících totalitnímu režimu. V předmětu Člověk jsme se zaměřili na týmové sporty, jógu i gymnastické dovednosti – šplh, skok přes kozu, kotouly. Zahájili jsme bruslení na prvním i druhém stupni. S devítkou se intenzivně připravujeme na přijímací řízení, pro rodiče jsme uspořádali informační schůzku, kde se dozvěděli o průběhu přijímaček, silných stránkách svých dětí i vhodném výběru středních škol a učilišť. V Trivium jsme při výuce angličtiny dokončili s osmým ročníkem Cambridge testy úrovní B1 a B2, kterými si každý erizan stanovil svou výchozí úroveň a cíl, kterého chce dosáhnout do květnových zkoušek. V hodinách češtiny jsme se zaměřili nejen na osvojení potřebných teoretických znalostí a jazykových pravidel, ale také na rozvoj praktických dovedností a tvořivého používání češtiny. Pracovali jsme s literárními texty při společném čtení knihy, využívali metody kritického myšlení a rozvíjeli naši jazykovou citlivost prostřednictvím „českých hrátek“. V duchu citátu „Čeština je jako moře – čím víc se do ní ponoříš, tím víc krás v ní objevíš“ jsme podporovali chuť objevovat její bohatství. Ve Vědě jsme se stali „projektanty Evropy“, kdy jsme si vyzkoušeli při práci s mapou analýzu dat a vyhodnocení přírodních podmínek. Erizané vytvářeli vlastní návrhy, které museli obhájit před „investory“. Touto aktivitou jsme rozvíjeli geografické myšlení, týmovou spolupráci i prezentační dovednosti.
Školní parlament vyhlásil Den bez batohu, erizané si tak mohli své školní věci přinést v čemkoliv jiném než v batohu, a tak se nám ve škole objevil nákupní vozík, servírovací stolek, kufry, hrnce a další originální, vtipné a neotřelé nápady. Říjen jsme zakončili halloweenským dnem, který pro prvňáky připravili jejich patroni z devítky.









































