
listopad 2025
- Posted by eriza
- Categories měsíční útržky
- Date 8.12.2025

Nové podněty pro současné pochopení světa peněz a financí nám přinesla beseda s ekonomem Dominikem Stroukalem. Na Festivalu svobody jsme otevřeli festivalové tržiště, uspořádali retro hrátky, výstavu výtvarných prací, zorganizovali revoluční hledací hru Velvet 89 a výstavu NepřemoŽENY. Besedovali jsme s Martinem Pecinou, zakladatelem Občanského fóra na Mělníku.
Na prvním i druhém stupni proběhly tripartitní schůzky, setkání rodičů, tutorů a erizanů zaměřené na reflexi průběžných vzdělávacích výsledků, pokroku v učebních mapách a rozvoj klíčových kompetencí. Uspořádali jsme první Den otevřených dveří pro rodiče předškoláků, kteří projevili zájem o naši školu. Navštívili jsme v MKD Přehlídku středních škol v Mělníku.
Projekt na druhém stupni jsme dokončili projekt Na rovinu. Činnostní výukou jsme si upevňovali, jak se trojúhelníky označují a modelovali jsme těžnice a výšky. Zkoumali jsme, kde leží těžiště i ortocentrum podle typu trojúhelníku. Pomocí stavebnice Merkur jsme si ukázali, proč je trojúhelník nejsilnější rovinný útvar a nejčastěji se tak využívá v konstrukcích mostů, budov a strojů. Výtvarnou činností jsme poznávali využití trojúhelníku v umění a při kresbě jsme se učili využívat lineární perspektivu. Kritické myšlení a schopnost reagovat na protiargumenty jsme se učili formou Oxfordské debaty a při tématu Na rovinu jsme si položili otázky, zda je lepší být oblíbený nebo mluvit pravdu, zda skuteční přátelé říkají vždy pravdu, jestli nás moderní technologie učí být nezávislými, zda by měly být školní uniformy povinné a prázdniny delší a školní rok kratší... Ve Vědě jsme se věnovali rozvoji digitální gramotnosti, vytvářeli jsme video reportáže zpráv z evropských států. Sbírali jsme z různých zdrojů informace, analyzovali je, tvořili scénář, pracovali s AI a pomocí grafického programu Canva proměnili vše v reálnou reportáž. Pro další učení jsme využili i sněhové nadílky a v přírodě jsme pozorovali, jak se zimě přizpůsobují živočichové a rostliny. Hráli jsme hru Navzdory vytrvat o zakladateli genetiky J. G. Mendelovi.
Na prvním stupni jsme se věnovali čtení, čtenářství, porozumění textu a kritickému myšlení. Vyprávěli jsme si a sdíleli navzájem své čtenářské zážitky. Seznámili jsme se s životem a tvorbou Karla i Josefa Čapka. Víme, kdo vymyslel slovo robot, dotkli jsme se i tématu koncentračních táborů a druhé světové války. Pracovali jsme ve věkově smíšených skupinách, vyprávěli jsme si o Dni válečných veteránů a proč je symbolem tohoto dne vlčí mák a proč si válečné veterány připomínáme právě 11. listopadu. Navštívili jsme mělnický útulek Dog Planet, kde jsme odevzdali část peněz, které děti utržily při Jablkobraní, za zbylé peníze si děti koupily matematické hry a knihy do školní knihovny.

Při výuce historie jsme zažili poutavý rozhovor s pamětníkem Chrisem Sadilem, synem navigátora a zadního střelce z 311. čs. bombardovací perutě RAF. Náš vzácný host při přednášce „Na množství nehleďte“ vzpomínal na život svého otce vojáka, který musel nelegálně opustit svoji vlast – jednou před nacisty a pak před komunisty. Na prvním i druhém stupni proběhly tripartitní schůzky, setkání rodičů, tutorů a erizanů zaměřené na reflexi průběžných vzdělávacích výsledků, pokroku v učebních mapách a rozvoj klíčových kompetencí. Zapojili jsme se do projektu České spořitelny a využíváme v matematice vzdělávací platformu Skoala. Pomocí videí, interaktivních her a praktických úkolů jsme začali přemýšlet a společně řešit různé problémy: Jak funguje koloběh peněz a odkud pocházejí? Jak dosáhnout rovnováhy v rodinném rozpočtu? Jak se úspěšně vyhnout dluhové pasti a exekucím? Na druhém stupni jsme oslavili Fibonacciho den, který je oslavou matematické sekvence, kterou objevil Leonardo z Pisy v roce 1202. Dozvěděli jsme se, že tato sekvence se vyskytuje v přírodě a je spojena se zlatým řezem. Fibonacciho sekvenci jsme nalezli i v různých formách umění a architektury.
Zahájili jsme měsíční projekt žákovských pokusů, kdy si děti samy sestavily časový plán, vybraly pokusy, vypracovaly laboratorní protokol a zrealizovanými pokusy tak doplní probíranou teorii. Nastávající advent jsme přivítali večírkem šestky – aneb když se výuka podpoří kulinářsko-zábavným maratonem. Rozvíjeli jsme plánování a organizaci práce, zodpovědnost, spolupráci, prezentační dovednosti, trpělivost, když se hned při vaření něco nepovedlo i environmentální myšlení při úklidu. Rodiče, kteří se tentokrát na večírku ujali role porotců, ocenili chlebíčky, bramborový salát, kuřecí řízečky, krevetové jednohubky, vosí hnízda, šunkové rolky s křenem, ovocné dortíky i nivové sušenky. Nechybělo samozřejmě oblíbené přespání ve škole, filmový zážitek ani noční hra. Přejeme všem krásný advent!































